• اهواز، کیانپارس، پهلوان شرقی،مجتمع سیمرغ
  •  تلفن تماس : 06133732015
  • شنبه تا پنجشنبه صبح   9:30-12:30 و 20:30-16:30

صافی کف پا – علائم ، عوارض و درمان

صافی کف پا

کف پای صاف عارضه‌ای است که در آن بیماران فاقد قوس‌های استاندارد درکف پا هستند. قوس‌های موجود در کف پا نیروهایی که از طرف زمین به بدن اعمال می‌شود را کاهش داده و اجازه ورود به همه نیروهای وارده را به بدن نمی‌دهند اما در افراد با کف پای صاف میزان زیادی این نیروها به دلیل فقدان قوس پا به سمت بدن اعمال شده و در دراز مدت می‌تواند منجر به بروز عوارض زنجیره وار در تمام مفاصل بدن خصوصاً ستون فقرات گردد.

 مشکل صافی کف پا، عموماً مادرزادی بوده و به نام نرمی مفاصل نیز معروف است. نرمی مفصل در ناحیهٔ کف پا سبب می‌شود که قوس کف پا در هنگام ایستادن بر روی پا از بین برود. همچنین تشکیل نشدن کامل یک یا دو استخوان در ناحیه مچ و کف پا یا چسبیدن آن‌ها به یکدیگر به صورت مادرزادی نیز در تشکیل نشدن قوس کف پا مؤثر است. به این نوع صافی کف پا، صافی انعطاف‌پذیر گویند.

علائم صافی کف پا

وجود درد در مچ، قوزک یا ساق پا
دردناک شدن یا احساس خستگی در مچ یا ساق پاها بعد از ایستادن یا راه رفتن به مدت طولانی
دردی که پس از ورزش کردن یا انجام سایر فعالیت‌های جسمانی بروز می‌کند.
ایجاد تورم در قسمت داخل مچ پا
خمیدگی کفش یا پاشنه کفش به سمت داخل

عوارض صافی کف پا:

صافی کف پا می‌تواند منجر به بروز عوارضی نظیر التهاب در رباط‌های کف پا، التهاب زردپی آشیل و زردپی ماهیچه پشتی استخوان درشت‌نی، شکستگی‌های فشاری در اندام تحتانی وایجاد بافت‌های مرده پوستی نابجا شود.
از آنجایی که صافی کف پا بر روی نحوه قرارگیری سایر استخوان‌های بدن نیز اثر می‌گذارد می‌تواند منجر به بروز درد در مچ پا، زانوها و لگن شود. همچنین کف پای صاف در دراز مدت می‌تواند منجر به بروز عوارضی نظیر خار پاشنه، زانو درد، کمردرد و سردرد شود.

 علایم و نشانه‌های این اختلال شامل ایجاد ظاهر صاف در کف یک پا یا هر دو، خمیدگی کفش یا پاشنه کفش به سمت داخل، درد در اندام تحتانی، درد در قسمت مچ پا، ایجاد تورم در قسمت داخل مچ پا و درد مچ پا می‌باشد.

برای مشاهده خدمات اسکن کف پا و طراحی کفی کلیک نمایید 

علت صافی کف پا :

  • دلایل مادرزادی
    هر پا از ۳۱ استخوان تشکیل یافته‌است که توسط ۳۳ مفصل و بیش از ۱۰۰ ماهیچه، رباط و زردپی به هم متصل می‌شوند. نحوه قرارگیری صحیح این اجزاء منجر به ایجاد حالت قوس طبیعی در کف پا می‌شود. این قوس باید هم محکم باشد تا بتواند وزن بدن را تحمل کند و هم انعطاف‌پذیر باشد تا بتواند خود را با سطوح مختلف وفق دهد.
  •  کف پای صاف می‌تواند ناشی از ضعف عضلات و بافت همبند پا، وزن زیاد یا ژنتیک باشد که در این‌گونه موارد به منظور درمان راه‌های متنوعی وجود دارد.
    دلایل محیطی:
    وجود فشارها مداوم بر روی پا: یکی از انواع فشارها، استفاده دراز مدت از کفش‌های پاشنه بلند است که می‌تواند بر روی زردپی آشیل (زردپی اصلی پشت پاشنه) اثر سوء گذاشته و فرایند مکانیکی طبیعی مچ را دچار اختلال کند. گاهی اوقات عملکرد جبرانی رباط خلفی استخوان درشت نی نیز مزید بر علت شده و سبب از بین رفتن فزآینده قوس کف پا می‌شود.
  • چاقی
    آسیب‌ها و ضربات مختلف به پا یا مچ پا
    التهاب مفصلی روماتیسمی
    دیابت

درمان صافی کف پا:

کف پای صاف در کودکان در صورتیکه علایم خاصی در راه رفتن ایجاد نکرده باشد، خود به خود اصلاح میگردد اما در صورتیکه باعث بروز علایم حین راه رفتن شود باید کفی و بریس مخصوص کودک برای وی ساخته شود.

  • روش‌های توانبخشی و تمرین‌های توصیه شده به افراد با کف پای صاف
  • کفی‌های طبی (مخصوص هر بیمار) کفی‌های طبی اختصاصی برای هر بیمار از طرف پزشک متخصص تعیین و توسط کارشناسان ارتوپدی فنی و تکنسین‌های مربوط و از طریق قالبگیری گچی از پای بیمار و ساخت قالب پا، و امروزه استفاده از دستگاه فوت اسکن و طراحی با دیتای آن و ساخت کفی با دستگاه سی‌ان‌سی که بر اساس نقاط فشار پا ساخته می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تماس با کلینیک به بخش تماس با ما مراجعه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.